A legfontosabb magas fehérjetartalmú ételek

Szervezetünk jókora része fehérjéből és mint tudjuk testünk több mint fele vízből áll. Az már kevésbé ismert tény, hogy a víztartalmat követően a második legfontosabb összetevőnket a fehérjék alkotják. Éppen ezért rendkívül fontos, hogy napi fehérje bevitelünk fehérjedús élelmiszer legyen, mely meghatározott összetételű és mennyiségű. 

Fotó: A legfontosabb magas fehérjetartalmú ételek

A fehérje szerepe és fontossága 

 

A fehérjék alapvető elemei szervezetünknek, különösen az izmoknak, szívnek, májnak, bőrnek, a vérnek és a – pandémia idején különösen nagy hangsúlyt kap – az immunrendszerünknek. A naponta elpusztuló sejtek helyére mindig újak kerülnek, ennek a folyamatnak is meghatározó elemei, irányítói a fehérjék. Megbetegedések esetében különösen nagy jelentőségű a megemelt napi magas fehérje tartalmú élelmiszer bevitel az eredményes gyógyuláshoz. Külön fontos megemlíteni, hogy az eredményes testsúlycsökkentéshez szükséges a megfelelő napi fehérje mennyiség, azaz 1,2 -1,3 gr/ideális testsúly kilogramm, ennek hiányában a fogyás nem, vagy csak igen lassan képes beindulni.

 

Milyen szerepet töltenek be a fehérjék a test működésében?

A fehérje építi az izmainkat, és másodlagos energiaforrásként is üzemel. Ez azért fontos, mert ha nincs a szervezetünkben elég szénhidrát, amit a test üzemanyagként használna, akkor a fehérjét és a zsírt fogja felhasználni. 

 

Mi tartalmaz fehérjét és miért fontos az ételek fehérjetartalma?

A fehérjék fontos szerepet játszanak a szervezetünk és annak sejtjeinek életében, a kialakulásukban, a növekedésükben, a regenerálódásukban.  A MedFood Orvosi Diéta programban éppen ezért a PRODIMED által gyártott holland prémium kategóriájú, magas fehérjetartalmú, változatos ízvilágú ételeket használjuk. 

Milyen fehérjeforrás a kazein és miben található?

Az egyik legfontosabb fehérjeforrásunkban - a tejben - kazein található. A kazein alapvetően egy lassú felszívódású fehérje forrás.

 

Makrótápanyagok szerepe a mindennapi táplálkozásunkban

A szervezetnek nagy mennyiségben szüksége van az egészséges napi működéshez az un. makro nutriensekre, melyeket másnéven makrotápanyagoknak nevezünk. Melyek is ezek?

 

 Szénhidrátok  Zsírok  Fehérjék

 

A szénhidrátok képezik a mai, civilizált életünkben a szervezet által leggyakrabban használt energiaforrást. A feleslegessé váló szénhidrátokat testünk azonnal elraktározza glikogén vagy zsír formájában. Túlsúly esetén a kóros zsírszövet alapvetően szénhidrát bevitelből épül fel.

 

Az étkezési zsírnak számos funkciója van. Amennyiben a na         pi szénhidrátbevitelünk 50 gr alá csökken akkor a korábban működő szénhidrát anyagcsere leáll, a glikogén raktárak kiürülnek és az energiaellátás fő motorját a ketontestek képezik, vagyis étkezésünk az évezredek során biztonságosan működő „ketogén diétára” vált. A zsírok néhány funkciója közé tartozik a betegségekkel szembeni védelem, az immunrendszer támogatása, valamint több létfontosságú szerv, mint agy, idegszövetek, epe keringés támogatása.  

 

 

A fehérje az a makrotápanyag, amely felelős a szervezet sejtjeinek felépítéséért, fenntartásáért és javításáért. Hosszú aminosavláncokból (szén-, hidrogén-, nitrogén- és oxigéntartalmú kémiai vegyületekből) épül fel. Összesen 20 aminosav van, ebből nyolc esszenciális aminosavat a szervezet nem képes előállítani, így ezeket megfelelő, magas fehérje tartalmú ételekből kell beszerezni. A fennmaradó 12 nem esszenciális aminosavat a szervezet képes saját maga előállítani.

 

 

 

Magas fehérjetartalmú ételek – Fehérjegazdag ételek közé tartozik:

 

Tojásfehérje

A tojás az egyik legmagasabb értékű természetes fehérjeforrás. Szénhidrát tartalma nulla, maximálisan „diétás” tápanyagforrás.
100 gramm tojásfehérje 11 gramm fehérjét tartalmaz.

Húsok

Két csoportba soroljuk: vörös és fehér húsok. Célszerű a sovány húsokat választani, mivel azok átlagos fehérje tartalma a legmagasabb, míg kalória tartalmuk alacsonyabb. A vörös húsokat elsősorban tömegnövelés során érdemes nagyobb mennyiségben fogyasztani. Fontos tudnunk, hogy a húskészítmények: pl. virsli, felvágottak, kenőmájas, mortadella, párizsi fehérje tartalma már jóval alacsonyabb.
100 gramm húsban – legyen akár szó vörös vagy fehér húsról körülbelül 20 gramm fehérje található.

Halak

kiemelten fontos szerepük az egészséges étkezésben, mert a magas fehérje tartalom mellett omega3 zsírsavat, zsírban oldódód vitaminokat, cinket és szelént is tartalmaznak.
100 grammban – hasonlóan a húsokhoz – körülbelül 20 gramm fehérje található.

Tejtermékek

Kiemelten fontos a túró, különösen a sovány túró, valamint a sajtok fehérje tartalma.

Hüvelyesek

A sárgaborsó, szárazbab, lencse fehérje tartalma jelentős (átlagosan 20 gr fehérje 100 grammonként), azonban a magas szénhidrát tartalommal számolnunk kell.

Olajos magvak

A dióféléknek, olajos magvaknak magas a fehérje tartalmuk: 20 g is lehet 100 grammonként, de nem szabad elfeledkeznünk magas kalória tartalmukról.

Egyes növények (pl.: szója)

A szója kiemelkedő fehérje tartalma alapján méltán fontos alapköve a vegán alapú étkezéseknek. B-vitamin forrás, magas a kálium-, a magnézium-, a kalcium- és a foszfortartalma.
Átlagos fehérje tartalma 40 gr fehérje 100 grammonként

Interneten böngészve az egyes ételek vonatkozásában a fentieken felül számos fehérje táblázatot találhatunk.
Vásárlásnál érdemes tájékozódni arról, hogy mekkora az élelmiszerek fehérjetartalma. Egyes esetekben a termékek csomagolásán tejfehérje tartalma is megtalálható.

A MedFood Orvosi Diéta Program menüjében található prémium minőségű PRODIMED termékek minden szempontból eleget tesznek a fenti kívánalmaknak. A termékek alacsony szénhidrát, de kimondottan magas fehérjetartalmú ételek. A program alatt nem szükséges az ételeket súlyát, kalóriáját, fehérjetartalmat stb. számolgatni, hiszen a tasakos PRODIMED ételek egyik előnye, hogy ezt a kényelmet is biztosítják.

Fehérjedús étrend minta

Egy 70-80 kg ember esetében az átlagos napi fehérje szükséglet: fehérje testsúly kilogrammonként 0,8 gr/testsúly kg, azaz 56 gr fehérje (ez 3 PRODIMED tasak) naponta. Amennyiben testsúlycsökkentés a cél akkor a fehérje mennyiséget jelentősen emelni kell: 1,2 - 1,3 gr/ testsúly kg-ra, ami már 80-90 gr fehérje elfogyasztását jelenti naponta, természetesen egészséges állapotot véve alapul. Étkezéseinket 2-4 órás időközökben végezzük el.
Naponta 50 gr szénhidrát testsúlykilogrammonként a bevitel, akkor néhány nap múlva a szervezet zsírbontásra áll át.

Vegyünk erre egy példát:

reggeli 2-3 tojás 8-12 g fehérje
tízórai
5 dkg túró 14 g fehérje
ebéd 15 dkg hús 30 g fehérje
uzsonna 2 szelet óvári sajt 3 g fehérje
vacsora 15 dkg hal 30 g fehérje


 

 

 

 

A fehérjékben gazdag ételek segítik a fogyókúrát azáltal, hogy a fogyás nem az izomtömegből fog történni, hanem a zsírszövetből.

Amennyiben a napi fehérjebevitel az Ön számára korlátozott, akkor a mellékelt fehérje táblázat vesebetegnek útmutatásul szolgálhat, aminek az alapja, a 40 gr körüli napi fehérje bevitel.

Magas fehérjetartalmú étel recept kedvenceik közül

 

Sütőben sült citromos lazac:


Hozzávalók:

✓ 2 db lazac filé
✓ ½ citrom
✓ 1 szál újhagyma
✓ 400 g zöldség tetszés szerint (például brokkoli)
✓ olívaolaj


Köretnek:
✓ 1 tasak PRODIMED krumplipüré

Elkészítés:

✓ A sütőt 200°C-ra előmelegítjük.
✓ A brokkolit forrásban levő sós vízbe tesszük és kb. 5 percig főzzük. Leszűrjük, lecsepegtetjük és szétterítjük egy sütőedényben.
✓ A lazacot meglocsoljuk az olívaolajjal, a citrom levével és a zöldségek mellé tesszük a sütőedénybe.
✓ Betesszük a sütőbe 20-30 percre, amíg a lazac megpuhul.
✓ Közben elkészítjük a PRODIMED krumplipürét az dobozon lévő leírás szerint, majd tálaljuk az ízletes lazac és zöldségek mellé.

További fehérjedús étel receptekkel segítjük a medfood.hu oldalon.

Fehérjediéta a MedFood orvosi program segítségével


Az egészséges életmód és a diéta alapja és komponense kétségtelenül a megfelelő táplálkozás, a fehérje szerepe és fontossága.
Érdemes megemlíteni még az előemésztett  fehérje alapú porokat, amelyek csak nagyon kis mennyiségben tartalmaznak más tápanyagot, mint a fehérje - nem hiába ezek a tasakos ételek a MedFood Orvosi Diéta módszer alapjai is.

A MedFood Orvosi Diéta egy teljes értékű program, melyet dietetikusok és táplálkozási szakértők fejlesztettek ki. A PRODIMED fehérjedús ételek szénhidrát-szegények és kiegészülnek a szükséges vitaminokkal és ásványi anyagokkal. A választék igen változatos, különleges italokból, reggeli ételekből, levesekből, desszertekből, főétkezésből és szeletekből tevődik össze. Az ételek könnyedén elkészíthetőek és ízletes fogásokként kombinálhatóak zöldségfélékkel, salátákkal és fűszernövényekkel.

Vásárolja meg „Próbacsomagunkat”, melyet úgy állítottuk össze, hogy minden Új Páciensünk kipróbálhassa a különböző ízvilágú ételeinket, hogy a későbbiek folyamán könnyebben el tudja dönteni, hogy mely típusú ételekkel folytatja szívesebben a diétáját. 

CTA: Kattintson: https://www.medfood.hu/testsulycsokkentoorvosidieta/probacsomag

 


Blog

Életmódváltás lépésről-lépésre

Életmódváltás lépésről-lépésre

A világszerte tapasztalható elhízás növekedése egyre inkább előtérbe hozza a diétázás szükségszerűségét és észleli a fogyókúra program fontosságát. Egyre többen látják be, hogy a túlsúly számos krónikus betegség előszobája. Ha hosszú egészséges életet akarunk élni, akkor meg kell válogatnunk, hogy mit eszünk meg a szépen terített asztalról, az élelmiszer boltok gazdag kínálatából.

TOVÁBB »

A legfontosabb magas fehérjetartalmú ételek

A legfontosabb magas fehérjetartalmú ételek

Szervezetünk jókora része fehérjéből és mint tudjuk testünk több mint fele vízből áll. Az már kevésbé ismert tény, hogy a víztartalmat követően a második legfontosabb összetevőnket a fehérjék alkotják. Éppen ezért rendkívül fontos, hogy napi fehérje bevitelünk fehérjedús élelmiszer legyen, mely meghatározott összetételű és mennyiségű. 

TOVÁBB »

Hogyan működik a májdiéta?</br>Mit érdemes tudni róla?

Hogyan működik a májdiéta?
Mit érdemes tudni róla?

A mai rohanó, stresszekkel teli életünkben - látva a rohamosan emelkedő zsírmáj „járványt” -  a zsírmáj diéta, amit más néven epe diétának, májvédő diétának is neveznek egyre nagyobb hangsúlyt kap. A májdiéta egy olyan májkímélő étrendből áll, ami segíti az egyik legfontosabb szervünk regenerálódását és egészségesebbé válását.

TOVÁBB »