Dr Medgyesi János, Beszéljünk őszintén a koronavírusról

Üdvözlöm! Dr. Medgyesi János vagyok, háziorvos, üzemorvos és beszélni szeretnék Önöknek, néhány fontos dologról. Egy valamit mindenképpen tudniuk kell rólam. Mégpedig azt, hogy elkötelezett célom pácienseim egészségének megóvása és az egészséges életmódra való nevelése. Így nem maradhatok szótlan én sem a jelenlegi vészterhes időkben. Talán felmerülnek kérdések Önökben a  COVID-19-el kapcsolatban. (Hivatalos nevén pedig: SARS-CoV-2 humán koronavírus). 

Fotó: Dr Medgyesi János, Beszéljünk őszintén a koronavírusról

Nézzük inkább, hogy mit tudunk tenni ellene?

Kezdjük is az elején: Moss kezet! Habár mindenhol ezt hallják, mégsem lehet eleget hangsúlyozni, hogy a kézmosásnak és a megelőző higiéniai intézkedések milyen hatalmas jelentősége van. Nem ezzel találjuk fel a spanyolviaszt, mégis alapvető intézkedés, de hát valahol el kell kezdenünk a lépések sorozatát.

Ha otthon maradunk, korlátozzuk a kontakt személyek számát, ezzel csökkentjük a vírus expozíciót. (tehát a szervezet vírusnak való kitettségét.)

Amennyiben el kell hagynunk otthonunkat, például vásárlás céljából, az ésszerű higiéniai szabályok betartásával tegyük azt mindenféleképpen, így például:  2m-es távolság megtartása, megfelelő zsebkendő használat, szappanos kézmosás (vagy más alkoholos fertőtlenítőszer használata) szájmaszk viselés, vásárolt termékek gondos kezelése (erről a későbbiek folyamán még beszélni fogok).

Az ezekre való odafigyeléssel csökkenthetjük a magunk és a velünk egy háztartásban élők fertőzésnek való kitettségét.

A mozgásterünk korlátozása, a szigorú higiéniai szabályok betartása a vírustól való félelem mellett további kellemetlen érzéseket okoz. A megváltozott élethelyzet új életvezetési szokások kialakítását teszi szükségessé.

Egy lényeges dologról viszont kevés szó esik, pedig rendkívül fontos feladata lesz az elkövetkező időszakban. Ez pedig nem más, mint a pszichénk karbantartása. Hisz az idegrendszerünk közvetítése révén képes befolyásolni immunrendszerünket. Tudomásul kell vennünk, hogy a megváltozott helyzet feszültségeket generál, melyet csökkenthetünk: kibeszéléssel (lehet akár telefon vagy online platformon is), naplóírással, kreatív tevékenységekkel, olvasással, tornázással.

A lényeg, hogy eltereljük a figyelmünket és megerősítsük magunkat. Nem lesz egyszerű, de mindenkiben ott van az erő ehhez. Viseljük reflektálás mentes türelemmel családtagjaink szavait,  figyelmesen hallgassuk végig őket.

Figyelemmel kell lennünk a helyes étkezésre, legyünk mértékletesek, hiszen mozgásterünk beszűkült. De a sokszor hallott frázisok most nagyobb jelentőséget kapnak, így például: együnk többször keveset, fogyasszunk bőségesen folyadékot, teákat, leveseket, lehetőség szerint csökkentsük a szénhidrát fogyasztást.

"Rendben Doktor úr, de felborult a napi rutinom, nehéz az alkalmazkodás" - hallom sokszor a páciensektől.

Íme néhány pont, amire ilyenkor nem árt figyelni, ezáltal is oldva a belső feszültségünket.

Alkossunk napirendet, melyet jó érzéssel teljesítünk pontról pontra, legyen rendszeresség az életünkben, ezt leghatékonyabban akkor tudjuk megtenni, ha napról napra végezzük, így már a reggeleink is aktivitással telnek, ahogy kigondoljuk mi is ma a feladatunk. Ezzel emlékeztetjük arra is magunkat, hogy ez csak ideiglenes állapot.

Keressük meg azon mozgásformákat és iktassunk be napi programunkba, amit otthon is könnyű szerrel végezhetőek mindenféle speciális eszköz nélkül. Ha kevés a mozgásra rendelkezésre álló tér, akkor hasi légzést, helyben guggolást lábemelést, törzsfordítást, fej- kar- láb körzést végezzünk rendszeresen, amely segít agyunk oxigenizálásában, hasi szerveink vérkeringésének fokozásában.

Segítsünk másokon ha van rá lehetőségünk. Itt már pár jó szó is nagy segítség lehet, ha felhívjuk a letargiában lévő családtagjainkat, ismerőseinket.

Koncentráljunk életünkben a pozitív dolgokra. Sajnos hajlamosak vagyunk arra fókuszálni ami rossz, ami hiányzik. Pedig minden nap van miért köszönetet mondanunk.

Ennek eredményeképpen hangulatunk javul, és a májunk által termelt epe beleinkben jelentős baktérium és vírusölő hatást képes kifejteni. Összességében szervezetünk védekezőképessége hatványozottan erősödik. Ezáltal ebben a kritikus időszakban is megerősíthetjük testünket és lelkünket egyaránt, nem beszélve arról, hogy ezek után még inkább megfogjuk becsülni ezeket a dolgokat. 

Mindenkinek jó egészséget és szép napot kívánok!

Üdvözlettel:

Dr. Medgyesi János


Blog

Életmódváltás lépésről-lépésre

Életmódváltás lépésről-lépésre

A világszerte tapasztalható elhízás növekedése egyre inkább előtérbe hozza a diétázás szükségszerűségét és észleli a fogyókúra program fontosságát. Egyre többen látják be, hogy a túlsúly számos krónikus betegség előszobája. Ha hosszú egészséges életet akarunk élni, akkor meg kell válogatnunk, hogy mit eszünk meg a szépen terített asztalról, az élelmiszer boltok gazdag kínálatából.

TOVÁBB »

A legfontosabb magas fehérjetartalmú ételek

A legfontosabb magas fehérjetartalmú ételek

Szervezetünk jókora része fehérjéből és mint tudjuk testünk több mint fele vízből áll. Az már kevésbé ismert tény, hogy a víztartalmat követően a második legfontosabb összetevőnket a fehérjék alkotják. Éppen ezért rendkívül fontos, hogy napi fehérje bevitelünk fehérjedús élelmiszer legyen, mely meghatározott összetételű és mennyiségű. 

TOVÁBB »

Hogyan működik a májdiéta?</br>Mit érdemes tudni róla?

Hogyan működik a májdiéta?
Mit érdemes tudni róla?

A mai rohanó, stresszekkel teli életünkben - látva a rohamosan emelkedő zsírmáj „járványt” -  a zsírmáj diéta, amit más néven epe diétának, májvédő diétának is neveznek egyre nagyobb hangsúlyt kap. A májdiéta egy olyan májkímélő étrendből áll, ami segíti az egyik legfontosabb szervünk regenerálódását és egészségesebbé válását.

TOVÁBB »